GTA IV story complete

Nejočekávanější hra roku 2008 se v mém notebooku povaluje už nějaký ten týden a každou volnou chvíli trávím v Liberty City a taky se přes vánoční prázdniny stalo, že jsem se v 65% hry dostal na konec příběhu, který ve mě zanechal takové trochu divné pocity.

Příběhu GTA 4 bylo už i na konzolích vyčítáno, že začátek hry je trochu frustrující a že je Niko jen takový zlodějíček, který o pořádný kšeft nemůže zavadit. Až teprve kolem 40% hry se to rozjede. Nechci vyzrazovat hlavní příběh, nicméně po jeho skončení se hráč ocitne skoro ve stejné situaci jako na začátku. Žádná velká akce, občas můžete někoho vytáhnout na drink nebo do bordelu a pro pořádnou přestřelku může akorát tak dráždit policii.

Musím trochu vyvrátit to plánování o nonstop hraní GTA, protože hrát průměrných 20fps lze tak maximálně 2 hodiny denně.

Mnozí hráči čtvrtý díl série GTA označují jako nejhorší konzolovou konverzi v historii PC her. Bohužel musim jim dát za pravdu.

Začíná to už při nesmírně dlouhé a složité instalaci, kdy si do počítače instalujete podezřelé kódy a antivir hlásí něco na způsob trojského koně. Naprosto zbytečné a obtěžující protipirátské ochrany, které se crackerům podařilo zcela prolomit 3 dny po vydání hry. Kdyby Rockstar raději místo do nesmyslné ochrany investoval do pořádné optimalizace a ladění výkonu, nemuselo by to být tak tragické…

Ta optimalizace je skutečně velmi mizerná a GTA 4 pořádně neběhá ani na počítačích z NASA.
Patch to trochu (malinko) vyladil, ale odvážil jsem se ho nainstalovat až po dohrání příběhu.
Instalací patche odpadlo několik nepříjemností a zhruba o 3 snímky se zlepšila plynulost.

Spouštění samotné hry není bez patche tak jednoduché. Před samotným spuštěním hry bylo potřeba rozlišení obrazovky na desktopu přepnout na rozlišení, ve kterém běží hra. V mém případě 800×600. Když nechám normální rozlišení (1024×800) hra si sice rozlišení sama přepne na menší, ale to je vše. Po spuštění hry se menší rozlišení nastaví, obrazovka zčerná a počítač přestane reagovat. Nezbývá nic jiného, než tvrdý reset… Rozdíl mezi 800×600 a 1024×800 je zhruba 6fps při rozumném nastavení a vyladění detailů.

Benchmark jsem zkoušel poprvé a naposledy, protože mi u toho zamrznul počítač, takže na to pro jistotu od té doby nesahám ani po instalaci patche. Stejně prý naměří nesmyslné hodnoty.

Hra si nedokáže zapamatovat nastavení grafiky a detailů z minula, takže když už se mi úspěšně podaří hru spustit, musim si stáhnout hrou nastavenou hustotu dopravy, stíny a kvalitu renderování na minimum, aby to běželo alespoň těch 22 fps na ulici ve městě. Po instalaci patche se nastavení už nemění a zvyšuje se počet fps na nějakých 24.

Další nesmyslnou věcí je nemožnost nabindování Enteru, který slouží k ovládání telefonu a ničeho jiného, stejně tak tlačítko Home…

Rockstar se ve své podstatě drželi osvědčeného modelu města a vozidel, který funguje už od GTA 3. Auta se sice trochu jinak chovají a na jejich ovládání je potřeba si zvyknout (což je asi jediná změna), ale na ulici jsou stále stejné nedostatky, které mnoho hráčů nesmírně rozčilovalo. Tenoučká lešeňová trubka, slaboučký kmen stromu, skleněná autobusová zastávka, drobný kovový plůtek, nebo židlička ve fastfoodu pořád představují nepřekonatelný problém a můžete do nich napálit třeba náklaďákem v nejvyšší rychlosti, stejně to s nima nic neudělá a vás to může katapultovat předním sklem z auta.

Provázanost vnitřních prostor s venkovním světem je potěšitelná. V místnosti to frčí někdy i 45fps ! Ale taky bych byl rád za trochu větší propracovanost enginu. Například když si chci svoji oblíbenou motorku vzít s sebou do postele, tak při ukládání zmizí a najdu ji pak před barákem. A taky mi někdo přeparkuje auto, když si kupuju zbraně u Jacoba…

Grafická podoba hry je oproti minulému GTA… když řeknu že o krok napřed, tak to bude moc, když řeknu o půl kroku, tak to bude málo. Grafika je prostě stylová, ale vypadá dobře, abych tu nepsal porád jen ty negativa. Co se týče vykreslování města, tak mám radost, že se konečně objekty a světla odrážejí od kapoty aut, od mokré slinice, od vodní hladiny, tak jak mají. Když se člověk jen tak projíždí autem, tak má pocit, že je skutečně ve městě. Málokdy narazíte na 2 stejná okna vedle sebe a výsledný dojem kazí akorát nízké rozlišení textur ve výlohách (které mám nastavené na medium a nelze ho normálně nastavit jinak).

Jediný větší problém bych viděl ve vykreslování stínů, kde pod různými úhly dopadu světla vypadají některé objekty a budovy jakoby byly vyřezané ze dřeva. To vše navíc ještě umocňuje velmi rychle se posouvající ne moc podařený stín (který ani nejde vypnout) a čas ve hře. Když si sněkým domluvíte za hodinu schůzku, tak se mnohokrát stane, že nedojedete včas, protože jedna vteřina v reálu, je takřka jedna minuta v GTA 4.

V GTA San Anderas mě hrozně iritovalo, že jsem jel po silnici a 300metrů přede mnou se vykreslovaly auta a když jsem k nim přijel ještě blíž, tak se jim rozsvítily světla. V GTA IV se tohle snažili trochu podchytit, takže i při pohledu do dálky lze spatřit na silnicích posouvající se pruhy “aut”, které se odnikud vynořují a po pár metrech zase mizí. Taky to zrovna nepůsobí dobře, ale je to krok správným směrem a hráč má pocit, že se v tom městě něco děje. Na počítačích budoucnosti by to mohlo vypadat dobře.

Drobným zklamáním je vymodelování postav a jejich interakce s prostředím, jak již bylo zmíněno v minulém článku. Ale není to nic hrozného.

Při jízdě autem má hráč stejný pocit jako u předchozích dílů. Fyzika se moc nezměnila (nebo jsem už dlouho žádné GTA nehrál), auta se chovají skoro stejně arkádově jako minule, akorát ty obyvatelé města pohání engine Euphoria, který je tolik náročný na CPU, ale efekt by mohl být taky lepší.

Chvílemi to působí, že se přeci jen něco změnilo a že má hra trochu potíže udržet hráče na mapě a stíhat vykreslovat všechny textury. Několikrát jsem při silném nárazu do jiného auta propadnul pod mapu, jindy se mi nevykreslila stanice metra, když jsem normálně vystoupil z vlaku, takže jsem si mohl prohlédnout, jak vypadá Liberty city ze spodu. Byl tam jeden člověk opřený o neviditelnou stěnu, po neviditelné zemi se válelo pár odpadků a když jsem s Nikem překonal neviditelný obrubník, tak jsem se už ocitl v kolejišti :) Taky při přejezdu z jednoho ostrova na druhý se textury několikrást překreslí a na mostě nachvilku probliknou mantinely i v místech, kde má být exit z rychlodráhy… Možná to je grafickou kartou, ale ani nové ovladače s tím nic neudělaly…
Zaznamenal jsem několik videjí, převážně těch herních anomálií jako zjevení prodavače před opuštěným stánkem s hotdogama, nebo pohled do města skrze zavřené dveře budovy, ve které se odehrávaly cut scény.Až bude chvilka, udělám z nich výběr.

Hra nenabízí možnost zvolit si obtížnost a je celkem snadná s porovnáním s minulými díly. Při honičce v autech na vás stíhaný zloduch vždy počká a můžete pozorovat, jak je jeho dráha naskriptovaná, takže když se mu do cesty připlete víc aut, prostě je vytlačí tak, že ten taxik před ním nadskočí, nebo zmizí pod silnicí a zloduch jede dál, jako by se nic nestalo. Připravený náklaďák vysype náklad tubek právě do vaší cesty atd. Je to zpestření, ale to naskriprování je strašně okaté…

Další kámen úrazu, který jsem proklínal už i v minulých dílech je ovládání. Přestřelky by díky krytí byly docela snadné kdyby… Kdyby to ovládání poslouchalo a Niko dělal to, co je od něj žádáno. Několikrát jsem musel opakovat některé mise, protože Niko byl zrovna otočený jiným směrem a když chci, aby běžel tam, kam je natočená kamera, tak běží dokolečka, než se natočí tím správným směrem a když má v cestě třeba nizoučký obrubníček, tak před ním běží na místě a nemůže ho překonat. Na povel několikrát vyskočí do vzduchu a asi na třetí pokus ten obrubník přeskočí. Bohužel tohle bývá v přestřelkách fatální. Proto jsem se naučil v krizových situacích chodit vždy s namířenou zbraní. To má člověk jistotu, že Niko pujde tam, kam míří. Je sice hezké, že po neúspěšné misi vám příjde esemeska pro opakování, ale na předcházející cut scénu se již nepodíváte.

Co ještě? Inovace v podobě bankomatů nebo mobilního telefonu by na tom mohly být taky lépe. Kupříkladu s tím telefonem jde dělat hodně věcí, ale když vidíte v televizi teleshopping, kde nabízejí pěknou šavli, tak se nedovoláte. Nedovoláte se ani do vysílání Public Liberty Radia. Tím by se dalo navázat na ty bankomaty, když si odchytnete číslo kreditní karty ve vysílání:) Prostě aby bankomat sloužil k tomu, k čemu má a ještě něco navíc. Tedy abyste u sebe nemuseli nosit takovou hotovost a při ošetření v nemocnici nebylo těch 10% taková suma…

I přes všechny ty nedostatky je hra velmi zábavná i po dokončení hlavní příběhové linie (hlavně u vystřelovací houpačky v Brokeru, kde trochu komicky funguje matrix :)). Charaktery Nika a ostatních postav jsou povedené a příběh se také ubírá nějakým směrem. O vašich zločinech si můžete přečíst na internetu, nebo slyšet v rádiu ve zprávách. Hra je nadabovaná pěknou a srozumitelnou angličtinou, takže porozumět (až na Jacoba ;)) a pochytit wo co go by nemělo dělat problémy průměrnému angličtináři.

Obyvatelé města stále působí že to jsou jen kulisy pro hráče. Sice se chovají trochu jako skuteční lidé, ale když se podíváte na druhý trailer Mafia 2, tak tam můžete spatřit párek vedoucí se za ruce, což mi v GTA trochu chybí. Každá postava tu je tak nějak jen za sebe, reakce na ostatní nejsou kdovíjaké (třeba zatýkání NPC postav bylo v San Andreas lepší) a trochu té umělé inteligence mohli pobrat víc. Např když na chodníku do někoho vrazíte, tak telefon (nebo co nese) upustí a pronese nějakou hlášku, ale už ho nenapadne se pro to sehnout a pokračuje dál v chůzi… Opravdu legračně působí, když do burger shotu nebo do internetové kavárny přijedete na motorce a pozorujete jak sem a tam vyplašeně pobíhají lidi. Při misích s parťákem se vám plete před mušku, takže si můžete zastřelit kámoše jen díky jeho stupidní AI. Když člověk pozoruje chování některých lidí na ulici, tak je jasné, že multiplayer bude velmi důležitý. Šlapka nastoupí do taxíku, kde už sedí vzádu další dvě postavy a vozí se po kousku ostrova tam a zpátky. Když policie někoho zatkne, tak ho pak do nekonečna vozí po městě v autě, nikdy jsem se nesetkal s tím, že by policejní auta stíhali taky jiná auta, než to moje…

Stejně jako v předchozích GTAčkách se stačí otočit a zničené značky, lampy a sloupy jsou zase na svém místě. Naštěstí se už tentokrát auta tolik neztrácejí.

Vůbec hry roku 2008 by měly mít pracovní název respawn. Počínaje Far Cry 2 a konče u GTA 4 to funguje tak, že někam přijedete, totálně to tam zdemolujete a stačí se otočit a za chvíli jsou trosky a mrtvoly pryč a všechno je jako předtím.

Tyto hry jsou sice až od osumnácti let, ale vůbec to nikoho netrápí a na češtině pro GTA IV dělají čtrnáctiletí kluci… Tak nějak mě napadá, že takové hry vychovávají dnešní mládež v tom smyslu, že zbraně, střílení a zabíjení je vlastně běžná a normální věc a že si děti můžou dělat co chtějí, můžou lbovolně ničit vše v dosahu a potom vždy příjde hodná maminka a všechno po nich hezky uklidí (respawn). Nebo je to cílené vychovávání mladé generace k válce a násilí. Vždyť už jenom tyto hry nastavují nové vyšší a vyšší standarty pro vývojáře hardwaru. Kapacity počítačů pro běžnou práci již plně postačují a jediná motivace stále zvyšovat výkon jsou nové hry.

Mluví se o roku 2012 jako o dalším možném díle GTA. Znamenalo by to, že GTA V by byla jedna z her, která bude vyvíjena pro další generaci herních konzolí, které se plánují mimochodem také pro toto období? Co nám nové konzole přinesou jestli se těch časů dožijeme a budeme si je moci dovolit?

Graficky jsme už nirvány téměř dosáhli. Pokud bude GTA 5 běhat na stejném (vylepšeném) enginu jako současná čtyřka, počítače do toho jistě dorostou a neviděl bych v tom problém. Spíš by vývojáři měli zapracovat na umělé inteligenci, aby Niko neběhal do zdi, interaktivitě prostředí a budoucí kapacity pamětí by mohly omezovat neustálé respawny a zničený barák nebo kráter po explozi by mohly zůstat na svém místě celou hru. GTA4 se stále velmi podobá GTA3 a když bude v roce 2012 low end řekněme 32GB RAM, tak tam už by se snad našlo místo pro rozbité okno nebo zničený kanál na silnici a podle toho by reagovalo prostředí, vytvářely by se kolony, přijeli by silničáři opravovat zničený most atd…

Jejda to jsem se rozepsal, takže závěrem: R* GTA 4 posrali tak, že pokud se dočkáme dalšího dílu, nemám vůbec chuť si ho kupovat, ale normálně si ho upirátím a určitě nebudu mít ani takové problémy s instalací a spuštěním, jako u origo verze…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..