Total digital

Už je to několik dní, co můžu aktivně poslouchat hudbu, kterou jsem donedávna poslouchal (respektive vůbec neposlouchal-mám rád ticho) pouze pasivně. Jaký je rozdíl mezi analogem a digitálem a jaké jsou výhody a nevýhody a jaké to přineslo změny?

S příchodem DVS jsem musel trochu pozměnit některé zažité tradice a provést několik změn. Jako první byla výměna žárovky v lampičce. 60W žárovku nahradila 20W bulka, protože se mi přemíra světla odrážela v lesklé obrazovce notebooku a to nedělalo dobrotu. Vyhodil jsem Concordy a namontoval zpátky staré ohrané Stantony s korunovým závažíčkem, takže nyní mám přítlak takových 5gr a desky prakticky neskáčou. Proti přeskakování bylo potřeba také vylepit středové dírky na TC vinylech, protože se častým kroucením zvětšují a vzniká tak malá vůle, deska nepatrně kmitá ze strany na stranu a hlavně při scratchování jehla ráda přeskakuje.
Také mi ze začátku dělalo problémy si zvyknout, že po dokončeném mixu nemusím sundávat přenosku a desku z talíře a otáčet se pro jinou. Stačí na klávesnici naťukat prvních pár písmen z názvu zvolené skladby a nahrát si ji na deck. Občas se ještě přistihnu, že po dokončeném mixu dám přenosku do výchozí polohy, přitom ji stačí dát na začátek vinylu. Zvyk je železná košile.

Výhody DVS jsou zřejmé:

Možnosti. Odpadlo omezení na hudební díla, které vycházejí na vinylech a můžu si tak dát na talíř prakticky cokoli včetně vlastní tvorby, se kterou můžu dále pracovat.
Úspory. Nejenom finanční, ale jak už bylo naznačeno v předchozím článku: šetří to originální nosiče i drahé přenosky. Jinak pochopitelně operační systém a program jsou zadarmo, investice je nutná pouze do hardwaru a mptrojek.
Ubuntu. Rychlý, bezpečný, stabilní a spolehlivý operační systém, který má od minulého týdne uptime přes 200 hodin a jeho provoz je stále svižný a bezproblémový, na noc ho vždycky jen uspím do paměti a druhý den zase vzbudím a hned pokračuji v práci. Mohl bych ho také vypnout, ale komu by se pak chtělo čekat tu půlminutu, než nabootuje, že?
Rozšiřování hudebního rozhledu. Vždycky jsem si chtěl prolínat písničky od Queenů, Beatles, Led Zeppelin se současnými elektronickými mashupy a objevovat nové interprety, jejich možnosti, experimentovat a překonávat zdánlivá žánrová omezení.
Ničím nerušená reprodukce. Protože skladbu hraje počítač, odpadají nejběžnější trable vazbením počínaje, nechtěnými strkanci do stolu a poškrábanými a ohranými deskami konče (což by se projevilo v konečné kvalitě)
Dosud nepoznané možnosti. Hlavně při scratchování a jugglingu. Už se nemusím dívat na značky nalepené na desce a počítat o kolik otáček jsem vrátil desku, stačí si zapamatovat časy kde kdy co je a pouštět tak smyčky mnohem přesněji. Tvary a průběhy jednotlivých samplů nyní vidím přehledně na obrazovce a to opět umožňuje přesnější a pohodlnější scratchování. Tvořím si vlastní “tools” a vytvářím kompilace.

Všechno má své pro a proti, i DVS není tak dokonalý, jak by se na první pohled zdálo:

Přechod na digitál. Převodem analogových nahrávek do digitální podoby se jejich kvalita snižuje o několik tříd. Zvuk je takový suchý, plochý, bez dynamiky. V pasážích, kde byly krásně čitelné a rozeznatelné detaily, bývá místo nízkých frekvencí hučení, náznak jakéhosi vlnění nebo těžko identifikovatelného řinčení. Veškeré kouzlo, teplo, hloubka, věrnost a dynamika vinylu se kompresí a převodníky vytratila. Znám jeden manželský pár, který tvrdí, že na CD nebo v MP3 souborech slyší v amplitudě vzorkování hrany přechodů nul a jedniček. Nutno podotknout, že mají reprosoustavu za čtvrt milionu. Takové netopýří uši, ani takovou hi-fi audio sestavu nemám, ale pokud si pustím nahrávku na vinylu a pak jeho digitální verzi, tak rozdíl většinou také poznám. S tím také souvisí i další bod…
Různorodá kvalita hudebních souborů. Z různých zdrojů a různými způsoby získané nahrávky se od sebe dokáží lišit skoro až nepředstavitelnými zvukovými a kvalitativními rozdíly. Tady zpravidla nehraje roli datový tok jednotlivých mp3 souborů, ale úroveň a kvalita masteringu v různých nahrávacích studiích a distribučních kanálech. Kdybych měl už od samého počátku trochu lepší přenosky, tak by archivní záznamy mých prvních desek zněly opravdu úplně jinak. Také kolísání rychlosti nahrávky bývá nepříliš vzácným jevem i u skladeb ripovaných z CD a pozná se to teprve až tehdy, když se vám srovnané skladby začnou zničeho nic rozcházet…
Vizualizace souboru. Teď si asi říkáte, co tahle skvělá (a v DVS stěžejní) funkce dělá v záporech. Vizualizace souboru je skvělý pomocník, ale často také bývá pořádnou iluzí o kterou se nelze opírat ani ji brát jako samozřejmost. Když mám na akci hrát z klasických desek, vždycky si předtím říkám, jestli to ještě vůbec umím, protože jsem si za tu krátkou dobu zvykl, že to co hraju i vidím. Při hraní z DVS se DJ fixuje na probíhající křivku, která leckdy může klamat tvarem, při hraní z vinylů nic takového nemá. Pokud se hlavně začátečník spoléhá na své oči a ne uši, nikdy se pořádně hrát nenaučí.
Hardware. Asi největší a nejvíce slyšitelný problém i na domácích reprobedničkách je všudypřítomné rušení a bludné proudy. Ačkoli se hraje z externí zvukovky, notebook značky MSI dělá opravdu divy a na výstupu je zřetelně slyšet, jak procesor zpracovává instrukce, hrabe na disku nebo ukládá do paměti. Svůj podíl viny nesou také podomácku zbastlené kabely z laciných součástek (snad se brzy dopracuji k pořádným kabelům s vodiči z 99,99% bezkyslíkaté mědi, dvojitým stíněním a 24K pozlacenými konektory). A když kvůli mizerné kvalitě souborů musíte volume vykroutit na maximum a dvoujádrový procesor jede na 65%, to je potom orchestr :) Nedokážu si představit, že bych si tohle měl někdy zapojovat do výkonné aparatury…
Spotřeba. Normálně by na DJ stole stačily 3 nebo 4 zásuvky (mix,2 gramce a případně lampička). Tento styl hraní vyžaduje alespoň o jednu zásuvku navíc, zpravidla ale o dvě, protože hrát na baterii notebooku by si troufnul jen málokdo. Také zvukovka s předzesilovačem (pokud nemáte gramofony s možností přepnutí výstupu na line) musí být nějak napájena…
Zdravotní problémy. Protože to je pro mě nová hračka a abych dokázal pojmout, naposlouchat, vyselektovat a zpracovat všechnu uloženou muziku v počítači, věnuji tomu prakticky veškerý svůj volný čas a to se projevuje jednak vyčerpaností, únavou, bolestí levé sanice od sluchátek na levém uchu a brzy se ukážou i mozoly. Při scratchování sluchátka nepotřebuji, ale i tak je mám na hlavě častěji než by bylo zdrávo a křečové žíly na nohách o sobě asi taky brzy dají vědět… Moje Djské začátky byly celkem vyčerpávající dvacetiminutovky, kdy jsem měl po krátkém intenzivním tréninku hlavu jako meloun. Postupně se ten čas protahoval na 30minut, 40, hodinka. Tak jak přibývalo desek, pozvolna jsem vydržel stát u mixáku s gramofony i delší dobu. Jak na akci, tak i doma je naprosto dostačující hodina až hodina a půl. U DVS vydržím často až několik hodin denně! (já mám tolik volného času?)
Pískání. Kvůli tomu, že kontrolní signál na desce je částečně slyšitelný i přes chvějku přenosky a výstupní hlasitost mp3 souboru bývá na nízkých hodnotách, to nesnesitelné a otravné pískání začínám pomalu nenávidět a možná že mě to přivede k šílenství :) Já už to pískání mám v hlavě i když je všechno povypínané a nikde nic nehraje…

Zatím jsem se nedopracoval k nějakému plnohodnotnému záznamu a taky si troufnu zveřejňovat pouze sety z tracků, ke kterým mám originální nosiče, aby mě pak třeba nějaký zmrdeček komisař nepopotahoval za pirátské kopie…
Kdo má zájem, může si níže poslechnout včerejší necelou hodinku blbnutí v Xwaxu. Je to z větší části taková retro vzpomínka na zlatá devadesátá. Žádné úchvané mixy nečekejte, rozehrál jsem se až někde po třicáté minutě, kde jsem se později odhodlal i k pokusu o scratchování, takže to neberte vážně, spíš můžete posoudit (ne)kvalitu digitálních souborů a jak se tracky v mixech hezky rozcházejí (a taky to bude rukama). Kdo by měl potřebu si to stáhnout, může zde.
Ani jsem to ještě neposlouchal a ani to snad poslouchat nebudu, až bude čas, tak raději nahraju něco lepšího.

Právě zjišťuji, že Humyo má nejspíše technické problémy a navíc pro stažení setu tam musíte být zaregistrováni, takže jsem to nahrál na svůj Dropbox, kde by to mělo fungovat bez problémů. Indžoj

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..