To, že telekomunikační služby jsou v našem Kocourkově jedny z nejdražších v celé Evropě potažmo světě, je všeobecně známý fakt. A pravděpodobně to tak asi i zůstane, protože nad tím většina Čechů s ledovým klidem mávne rukou. Mobilní operátoři nemají důvod zlevňovat své služby, pokud jsou zákazníci ochotni platit přemrštěné ceny za nevýhodné tarify…
Ať se podíváte na jakoukoli nabídku jakéhokoli mobilního operátora, musí se vám udělat špatně a zároveň vás musí přepadnout vztek, jak si tyto těžce nevýhodné podmínky za volání nebo data může zákazník nechat líbit. Bohužel zákazníci jsou ovce a nechají si líbit skoro všechno.
Je za tím buďto neznalost možností a špatná orientace v nabízených službách a také těžce zakořeněná konzervativnost:
„Nechci ten levnější a rychlejší internet, jsem spokojen s tím co mám, ikdyž to občas nefunguje…“
Přestože bych ze své pozice asi neměl, tak docela často lidem pomáhám zlevnit šíleně drahé mobilní volání nebo datové tarify. Protože se v telekomunikacích pohybuji už nějaký ten čas, vím docela dobře, co si můžu jménem zákazníka na infolince dovolit a jak s operátorem mluvit, aby mi nabídl výhodnější volání, internet nebo kabelovou televizi.
Chtěl bych dnes naučit i vás, jak si správně vyhádat levnější tarif, protože už jsem byl tolikrát něčí telefonický syn, vnuk, otec, manžel, nebo přítel, že už mě to začíná unavovat.
Všechno začíná u toho, jakého máte operátora a jak máte postavenou smlouvu. Nejlépe se ceny srážejí u O2, naopak smluvní podmínky u T-mobile jsou poměrně nekompromisní a chce se to obrnit pořádnou trpělivostí.
Takže existuje několik základních kroků, jak si z mobilních operátorů za svoje peníze vytřískat co nejvíce:
Nechoďte na pobočky – Je to absolutně zbytečné, musíte tam stát frontu a v 90% případů tam nic nevyřešíte. Stejně tak zapomeňte na věčně nefunkční samoobsluhy a webové služby. Zavolejte na infolinku, tam budete také muset čekat a proklikat se přes automat, ale je to pohodlnější a ve finále i rychlejší. Mimochodem přednostní přepojení na operátora za poplatek je vážně hnus!
Buďte zdvořilí a trpěliví – Mějte soucit s těmi lidmi, kteří sedí v call centru za nějakých 15k hrubého. Tahle práce není pro každého, není ani jednoduchá a většinou tam panují docela přísné podmínky. Většina z nich jsou brigádníci a občas se dovoláte nějakému telátku, co je na infolince teprve krátce a budou vás několikrát přepojovat nebo vám pouštět muziku, aby se zeptali svých nadřízených, jestli můžou to nebo ono.
Zjistěte si akční nabídky a kombinace slev – Hodí se pro případy, kdy máte nějaký starší hlasový nebo datový tarif a nejste s ním spokojeni. Ve správný okamžik se zeptejte na dvojnásobek volných minut, nebo levnější volání. Nemusíte se obávat, že by taková nabídka byla pro vašeho operátora likvidační. I zdánlivě supervýhodná nabídka je pořád těžce předražená služba, která slouží k nalákání nových zákazníků, kteří u konkurence nenalezli výhodnější podmínky. Kartelové dohody mezi operátory jsou postaveny tak, že jednou má akční slevu jeden, po čase zase druhý operátor.
Seberte odvahu – Vy jste ten, kdo je tu pro vašeho poskytovatele služeb šéf. Bez vás by nebyl. Vy mu platíte neúměrné částky za něco, za co se v zahraničí platí mnohonásobně méně!
Připravte si všechny údaje – Operátor na infolince si nějak potřebuje ověřit, že mluví s uživatelem konkrétního čísla nebo služby. Že se mu dovolá toto číslo, které chcete zlevnit, prostě nestačí. Nejčastěji bude chtít vaše rodné číslo nebo identifikační číslo pro komunikaci s operátorem, ale povětšinou postačí jen to rodné číslo, jméno a adresa. Také si připravte poslední vyúčtování.
Nechte se přepojit na retence – Podle toho, jak máte nastavené služby, se vždy dovoláte na automat, který má nabídku postavenou trošičku jinak, než zákazník z jiného segmentu. Poslouchejte nabídku a stiskněte příslušnou volbu pro zrušení nebo vypovězení služby. Pokud takovou nabídku v menu nemáte, spojte se se živým operátorem a řekněte, že chcete zrušit službu a ať vás přepojí na retence.
Poznamenejte si čas a jméno operátora – Nikdy jsem to nemusel použít, ale je to dobrá finta na případného tvrdohlavého operátora. Všechny hovory jsou zaznamenávány, to operátoři moc dobře vědí a pokud s ním nebude domluva, použijte kouzelnou formulku něčeho ve smyslu: „Poslyšte slečno …, já jsem si poznamenal čas a vaše jméno a vy evidentně neznáte svoje pracovní postupy, takže to budeme muset řešit s vaším nadřízeným“.
Po tomto šoku neoblomný telefonista zkrotne jako beránek a přistoupí na vaši hru nebo vás přepojí na někoho jiného:)
Odkazujte se na konkurenci nebo na souseda – Vážně trvejte na tom, že chcete ukončit jejich služby, protože už máte podepsanou smlouvu s konkurencí, která nabízí stejné nebo lepší podmínky za mnohem nižší cenu. Zkuste také zmínit, že soused nebo kolega má za stejné peníze, co platíte vy, o dost výhodnější služby, že to chcete taky. Zase to ale nepřehánějte, operátoři nejsou blbí a znají nabídky a limity své konkurence…
Smlouvejte smlouvejte a smlouvejte – Každá telekomunikační společnost funguje jako turecká tržnice. K nabízeným službám jsou přiřazeny nějaké běžné ceny. Pokud si takovou službu objednáte, zpravidla máte několik prvních měsíců tzv. „na zkoušku“ až vám přijde první faktura a vy se mohli rozhodnout, jestli se vám to líbí nebo ne. Právě v tomto počátečním zkušebním období je nejlepší volat na retence a žádat o zrušení, protože ještě nemáte vázanost a smlouva se dá vypovědět prakticky hned. Samozřejmě že operátor, aby si vás udržel nechá počáteční zvýhodnění na celou dobu závazku, nebo nabídne přepracování celého tarifu. Pokud už u operátora jste několik let, zkuste zmínit, že jim takovou dobu platíte takové peníze a kdybste byli u konkurence, kolik byste za tu dobu mohli ušetřit (i takový rozdíl 250,- je za rok 3000Kč!)
Nenechte se odbýt hned první nabídkou – Když voláte na infolinku, budete vždycky mluvit s nějakou osobou pracující pro danou telekomunikační společnost, která má určitý pracovní postup, možnosti a nabídky. Žádný telefonní operátor nechce přicházet o zákazníky a pro váhavé ovečky má speciální nabídky, kterými si je snaží udržet.
Vezměme si modelový příklad třeba provolané všechny volné minuty a navýšení faktury o zaúčtované jednotky. Jako první vám ten člověk na druhém konci drátu bude nabízet vyšší tarif s více volnými minutami ovšem také za standardní cenu. Neexistuje! Volné minuty fajn, cena ne, co s tím uděláme? Bude se samozřejmě chvíli cukat, zkusí ještě několik kombinací, až se nakonec dostane na 2x nebo 3x výhodnější nabídku, než jakou jste měli doposud. Vše je pochopitelně podmíněno dobrou platební morálkou a žádné dluhy u společnosti. Pokud jim budete dlužit tisíce a zavoláte tam, že chcete zlevnit volání, tak samozřejmě narazíte.
Buďte v telefonu uvolnění a milí – Operátoři jsou zvyklí, že na ně zákazníci řvou a nadávají jim, ale vy to nedělejte! S pohodovým přístupem dosáhnete lepších výsledků, než když budete zvyšovat hlas! Pokud zní operátorka po telefonu sympaticky, vždycky zabere lehký flirt :) Třeba že bych jí chtěl zavolat na soukromé číslo, ale že to je hrozně drahé atd. Mějte ovšem stále na paměti, že se všechno nahrává a vy neznáte jejich firemní politiku v call centru a když se necháte strhnout, nemusíte mít levnější volání a slečna může dostat padáka!
Neúspěch vás nesmí odradit – Může se stát, že vás přepojí na operátora, který vám zrovna nesedne nebo se s ním nedokážete shodnout na nových podmínkách. Prostě to položte a zavolejte tam znova. Když budete volat v pracovní době (nejlépe odpoledne), tak pravděpodobnost, že znova narazíte na tohoto nepříjemného operátora je malá, protože už mluví s někým jiným, nebo šel na cigáro.
Chcete to vážně zrušit? – Pokud si z retenčních nabídek nedokážete vybrat a jste přesvědčeni, že nejlepší bude to celé definitivně zrušit, zapomeňte na první bod a budete se muset osobně vydat na pobočku s průkazem totožnosti. Pokud jste teprve na začátku závazku v té tzv. zkušební době, budou se vás ptát proč chcete odejít a pravděpodobně také vyrukují s lepším tarifem za stejnou nebo lepší cenu. Ukončení závazku bude v podobě úplného zrušení vašeho telefonního čísla, nebo vám číslo zůstane a převedou ho na dobíječku. Pokud jste ještě v regulérním závazku, budete muset doplatit pokutu nebo zbytek smluvní ceny (záleží na tom, co máte ve smlouvě). Pokud už máte po závazku nebo se blíží ke konci a nemáte autoprolongaci smlouvy, zrušení bude probíhat bez sankcí a podobně jako ve zkušební době.
Chce to trochu sebevědomí a sami uvidíte, že si dokážete vyhádat o několik tříd lepší podmínky, než jaké máte nyní.
Kdo nic nezkusí, nic nezíská. Nemáte co ztratit. Za svoje peníze si přece zasloužíte mnohem více!
Když takhle srážíte ceny někomu známému, tak alespoň máte dobrý skutek. Můj osobní rekord je měsíční úspora přes 600Kč pro jednu paní, která měla dva mobilní telefony, pevnou linku se zastaralým tarifem a další linku od U:fona.
Pokud od operátora využíváte více služeb, celé dohadování bude o něco jednodušší. Například pokud máte ADSL/VDSL nebo kabelovku od O2, máte na mobilní paušál stovku slevu a volání mezi dvěmi čísly navzájem úplně zadarmo…
Jak by se vám tedy líbilo neomezené volání do všech sítí, neomezené sms a internet v mobilu za nějakou tisícovku měsíčně pod šest stovek? Pravda, oproti zahraničí to je stále docela dost, ale u nás to je reálné, i když takový tarif u svého operátora budete asi těžko hledat. Požádat si o něj musíte sami, já už to za vás dělat nebudu ;)
Related
Naprosto vyčerpávající. Myslím, že spoustu lidí bude platit víc, než aby zvedli telefon a operátora usmlouvali.
Dik za tenhle clanek! Zkusila jsem to a z 80volnych minut mam ted 200 za stejnou cenu! A jeste navic mi neprovolane minuty mi prevadeji na dalsi mesic!!! Super :-)
Děkuji, o tomto přístupu operátorů vím již delší dobu a jednou jsem o slevu zažádal. Nevím, jak je to možné ale již zase platím víc… Po přečtení tohoto článku ale zkusím pokračovat a přitvrdit. Díky moc
Usmlouvané ceny nejsou napořád. Závazky se u mobilních hlasových tarifů uzavírají zpravidla na dva až tři roky, u fixních služeb minimálně na rok. Po uplynutí této doby se pak všechno odvíjí podle toho, co má zákazník ve smlouvě. Zpravidla se po vypršení smlouvy zákazník posadí na nějaký standardní ceník, který je výhodný jen pro operátora. Zase je to dobré kvůli tomu, že ceny se postupně vyvíjí (naštěstí směrem dolů) a nikomu by se asi nelíbilo, kdyby došlo k plošnému radikálnímu zlevnění tarifů a zákazník, který si vyhádal na svou dobu výhodný tarif, by se najednou chytal za hlavu, že ho má napořád…
Možná že operátoři tak chtějí od zákazníků nějakou zpětnou vazbu, aby jim zavolal a řekl „služby ok, cena ne, udělejte s tím něco, jinak odcházím“. Ale zase na druhou stranu je hromada lidí, kteří na navýšení ceny nijak nereagují a ochotně to zaplatí. A právě takoví jsou pro operátory nejlepší zákzníci a právě kvůli takovým to vypadá, jak to vypadá!